Nuffield Department of Population Health

Richard Doll Building, Old Road Campus, Headington, Oxford OX3 7LF

UNIVERSITY OF

0)40):3D) Tel: +44 (0)1865 743743, Fax: +44 (0)1865 743985, email: PA@ndph.ox.ac.uk

23 October 2014

Dr Virginia Barbour
Chair of Council
Committee on Publication Ethics

Dear Dr Barbour

In light of your advice as Chair of the Committee on Publication Ethics (COPE), we are writing to draw
your attention to our concerns about editorial actions at the British Medical Journal related to its
handling of problems with the BMJ’s 22 October 2013 papers by Abramson® et al and by Malhotra®.

The BMJ's Editor (Dr Godlee) is running a “Too Much Medicine” campaign® and has indicated” that
those papers are likely to have been published in the BMJ due to that campaign. However, debates
as to what constitutes “over-medication” (and, indeed, what constitutes under-medication) should
be conducted on the basis of objective and impartial presentation of the scientific evidence.

Both papers under-stated the beneficial effects of statins and greatly over-stated their side-effects
(with one particularly glaring error already having to be withdrawn). It has been shown in large-scale
randomised-controlled trials® that effective use of statin therapy reduces the rates of vascular
deaths, heart attacks, ischaemic strokes and revascularisation procedures (typically preventing about
60-120 such events per 1000 patients with vascular disease treated for 5 years), with rates of side-
effects® that are comparatively low (about 5-10 adverse events per 1000 during 5 years of
treatment).

We are concerned that misrepresentations in the BMJ of the evidence on the safety and efficacy of
statins have led to people stopping their statin therapy or not starting it. For example, in the recent
British Cardiovascular Society survey’ of its members, 60% of the respondents reported that they
had patients with clear indications for statin therapy who had stopped it due to the confusion
caused by recent publications and related media coverage. Among patients who are at elevated risk
of heart attacks and strokes in particular, this could be resulting in many heart attacks, strokes and
vascular deaths that could have been avoided by the use of statin therapy.

Consequently, given the public health implications, we are seeking advice from COPE as to whether
the BMJ’s handling of this matter, as described below (with embedded links to supporting materials),
has been consistent with COPE’s Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors.


mailto:secretary@ctsu.ox.ac.uk
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-paper.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/malhotra-paper.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/too-much-medicine-_-the-bmj.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r3_fiona-rc-emails-30-oct-13-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673612603675.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673612603675.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673607607168.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673607607168.pdf/@@download
http://www.bcs.com/documents/Stains_survey_results_and_data_final_for_web_9_10.pdf

Publishing incorrect side-effect claims despite being advised they were misleading

In a section of their paper entitled “Myopathy”, Abramson et al® misleadingly compared the 5-year
excess with statin therapy of 0.5 per 1000 for myopathy’ (i.e. a severe muscle problem with a
specific definition) in the randomised placebo-controlled trials with the excess of 53 per 1000 for
muscle pain in the NHANES observational study™ (which did not assess myopathy but was instead
based on reports of musculoskeletal pains of any severity and, crucially, had no “blinded”
comparator group), and stated that the “increase in muscle pain is 100 times greater than that
reported in clinical trials”.

In commenting on that claim prior to publication, one peer reviewer (Smeeth) stated'': “The results
presented for myopathy are misleading [our emphasis]. NHANES focused on ascertaining symptoms

from people exposed to statins. Muscle pain is incredibly common in the general population and is
thus incredibly common among people both treated and not treated with statin. In the randomised
Heart Protection Study, almost one third of people in both arms (i.e. including the placebo arm)
complained of muscle pain and the effect estimate was 0.99 (95% Cl 0.95 to 1.03).”

Despite this clear warning, a BMJ editor is recorded as saying™ in an editorial meeting: “Smeeth’s
review hints they may have overstated harms. Still it probably doesn’t matter too much [emphasis

added]. If they have got it wrong people can say so in the RRs [Rapid Responses]”. However, when
Cochrane Collaboration statin trial reviewers®®, and others, pointed out this error in Rapid Response
letters, the BMJ allowed Abramson et al to repeat their misleading claim™ instead of correcting it.

It is of concern that an editor at the BMJ would suggest that it does not matter to publish misleading
information, and raises questions about standards for which the Editor is responsible (in accordance
with articles 1.1 and 8.1 in COPE’s code of conduct). Moreover, the BMJ has still not corrected this
error (which is entirely distinct from the partially corrected error in both the Abramson et al and
Malhotra papers that related to a paper by Zhang et al: see below).

We would invite your views as to whether this contravenes COPE’s Code of Conduct, including
articles 1.1, 1.6, 1.8, 8.1 and 12 (“Ensuring the integrity of the academic record: 12.1 Errors,
inaccurate or misleading statements must be corrected promptly and with due prominence”.)

Publishing a misleading “correction” of other incorrect side-effect claims

The papers by Abramson et al and by Malhotra both misrepresented the report of an observational
study by Zhang et al™® by claiming that it showed that side-effects were caused by statins in 18-20%
of patients who took them. However, the evidence in the Zhang paper does not support these
alleged rates of side-effects, and Zhang and his co-authors did not conclude that it did so.

After a considerable delay, the Editor accepted that this had been an error, but she then drafted and
published a “correction” on 15 May 2014 that was itself not correct.

In her accompanying editorial*®, the Editor states “The text of the correction, which includes a further
interpretation of Zhang and colleagues data, has been peer reviewed”. However, a peer reviewer

(Smeeth) made it clear in his advice (provided on 9 May)" that he did not agree with the proposed
correction: “undertaken a new misleading calculation to come up with a figure of 9%... interpreting
this as being the people who had side effects caused by statins is plainly wrong [emphasis added].”


http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-paper-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/jane-armitage.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r10-buettner.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson_review_2-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-rapid-response-huffman-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-rapid-response-to-huffman.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/0000605-201304020-00004.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-g3306-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-smeeth-1.pdf/@@download

The Editor did not accept the peer reviewer’s advice, saying'®: “.. I sent the text of the correction to
Zhang et al, and they have come back saying they are happy with the interpretation placed on their
data in the correction, so | propose to leave the 9% figure as it stands”. The published correction

states '°: "The correct interpretation of the data, as confirmed to The BMJ by Zhang et al [emphasis

added], is as follows... 9% of the study population having possibly discontinued statin therapy as a
consequence of statin related events rather than the 18% cited”.

However, following publication of the correction and the Editor’s accompanying editorial, Zhang et
al submitted a Rapid Response letter? to the BMJ that was published on 28 May. That letter
forcefully reiterates that “The goal of our study was never to establish the rate of adverse reactions
caused by statins, which would be impossible using the tools we employed”. In subsequent
correspondence?, the senior author of the Zhang et al paper has written “when we read the BMJ
correction as it was published [our emphasis], we wrote a letter in an attempt to further clarify any

misconceptions”.

We would invite your views as to whether the manner in which this process of peer review was
conducted, and the manner in which the subsequent checking with the authors of the paper was
conducted, contravenes COPE’s Code of Conduct (including articles 1.6, 7.1, 8.1 and 17.1).

Publication of inaccurate editorial and media statements accompanying the published “correction”

In the same editorial (15 May 2014), the BMJ’s Editor stated®* that “Abramson and colleagues’ article
was submitted and peer reviewed...The initial submission reported that Zhang and colleagues found

that “18% of statin treated patients had discontinued therapy because of statin related events’. This
was a misreading of Zhang and colleagues’ data that was not picked up by the peer reviewers...”.

(This claim was repeated in the BMJ’s press release®® and on the BBC Radio 4 Today programme.)**

However, this account is inaccurate (and, indeed, the BMJ’s editorial team had advised the Editor

prior to publication that the peer reviewers had not seen the text containing this error: see below).

The Editor refers explicitly to the initial submission in her editorial when she asserts that the peer
reviewers missed the misrepresentation of the Zhang paper. However, it is clear from the materials
posted on the BMJ’s website” that the paper by Zhang et al was not referred to in the original draft
26 of the paper by Abramson et al that had been peer reviewed (and so, of course, the peer
reviewers could not have picked up the misrepresentation of the paper, which was added at a later
stage).

This error is a matter of considerable concern, especially since the Editor had been asked specifically
in letters that were sent to her on 31 March, 14 April and 25 April*’ 2014 to check the peer
reviewers’ comments with regard to the misrepresentation of Zhang et al’s paper in particular.

Furthermore, the Editor was informed by the BMJ’s analysis editor?® non 8 May (i.e. a week before
the editorial was published) that the reviewers had not seen the revised draft of the paper by
Abramson et al that referenced the Zhang paper: “the incorrect fact...seems to have been inserted at
the final stage of editing... This has two implications, firstly that the peer reviewers did not scrutinise
the 18% fact in particular and they may well have picked this out as erroneous... not re-reviewed
externally”.


http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-fg-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-published-correction.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-published-correction.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/re_-adverse-effects-of-statins-_-the-bmj-zhang-et-al.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/re_-adverse-effects-of-statins-_-the-bmj-zhang-et-al.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r20_alex-turchin-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r20_alex-turchin-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-editorial-15-may-2014-peer-review.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-press-release-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r10_transcript-of-today-programme-15-may-2014-2.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-website-zhang-et-al-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-website-zhang-et-al-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/originalabramson.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r12_letters-to-fg-31mar-to-25apr-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp5-pre-publication-history-for-abramson-et-al-1-1.pdf/@@download

This failure to provide an accurate account was then compounded by the delay in correcting the
statement after one of the peer reviewers contacted the Editor about it, immediately following its
publication, on 16 May 2014%. A correction was only put on the BMJ website on 27 May*°, when
most of the people who were going to read the editorial (including the media) had already done so
and, consequently, would not have been made aware that it was inaccurate. [Note: The editorial was
accessed over 24,000 times during May®', whereas the correction only 1600 times* by the end of
June.]

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct,
including article 8.1 (“should take all reasonable steps to ensure the quality of the material they
publish”) and article 12.1 (“errors, inaccurate or misleading statements must be corrected promptly
and with due prominence”).

Inappropriate use of Abramson to review the accompanying paper by Malhotra

The papers by Abramson et al and by Malhotra published on 22 October 2013 both misrepresented

the paper by Zhang et al in the same way by mistakenly saying that it showed that side-effects were
caused by statins in 18-20% of patients who took them. It eventually emerged that Malhotra’s paper
had been reviewed by Abramson himself, which would seem to be quite irregular.

The reviewers’ comments for both papers had been sought repeatedly in letters sent during March
and April 2014%, but whereas the peer reviewers’ comments for the paper by Abramson et al were
made available on the BMJ’s website when corrections for both papers were published on 15 May

2014, the peer reviewers’ comments for the Malhotra paper were not.

The Editor was subsequently reminded on 21 May ** that peer reviewers’ comments for Malhotra’s
paper had not been made available, and her panel’s Chair was reminded again on 30 May®, but they
were still not released. It was only when a further request was made on 3 July® that the reviewers’
comments for the Malhotra paper were made available on 7 July, after a 3 month delay. The Editor
stated that they had not previously been made publicly available due to a “technical problem™’.
This explanation is somewhat surprising given the number of times that the Editor had been asked
for these reviewers’ comments and reminded that they had not been made available. However, it is
understandable that there might well have been reluctance at the BMJ to make it publicly known
that the only reviewer of this parallel paper to the one by Abramson et al was Abramson himself.

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct,
including article 7.1 which requires that Editors “strive to ensure that peer review at their journal is
fair, unbiased and timely”, as well as the Best Practice recommendation for Editors of “ensuring that
appropriate reviewers are selected for submissions (i.e. individuals who are able to judge the work
and are free from disqualifying competing interests)”.

Questionable independence of the BMJ’s review of published errors

In her editorial of 15 May 2014, the BMJ’s Editor stated® that she would set up an “independent
panel ... whose members will include people with no ‘dog in this fight’...” to decide whether to retract
the papers by Abramson et al and by Malhotra. Instead, however, not only did the Editor determine
the terms of reference, but she also personally chose** all of the panel members.


http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r14_liam-smeeth-email-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/27-may-bmj-corrections-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/24000-views-bmj-metrics.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/1600-bmj-metrics.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-letters-r15-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-letters-r15-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/19-21-may-rc-email.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/iona-heath-30-may-2014.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r23_email-to-iain-chalmers-cc-fiona-godlee-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-34-7-july.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-independent-panel-editorial-15-may-2014-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-blogs_-the-bmj-blog-archive-the-bmj-today_-statins-and-the-bmj-1.pdf/@@download

In our view, these terms of reference® were unduly limited in their scope. Although the panel’s
report is written carefully, its conclusions as to what constitutes harmful misinformation are not
easy to accept. The panel stresses*! that the two papers are "Analysis and Observation pieces"
intended to "provide a commentary". However, since articles of this type are typically aimed at a
wide range of practitioners and may well be taken up by the media, it is reasonable to expect that
particular care would be taken to avoid publication of misleading or incorrect analysis. We would
qguestion whether the panel has been rigorous enough in dealing with the issues, including its
decision® not to consider the adverse impact of misleading claims on patient safety.

By any normal standards of judgment, none of the review panel members* could be considered to
be independent of the BMJ. For example, the chair and the 6 other panel members are either
current or past members of BMJ committees (e.g. Editorial Advisory Board, Hanging Committee,
Primary Care Advisory Panel, Ethics Committee), and the panel secretary was previously the BMJ’s
Deputy Editor and had dealt with the paper by Abramson et al when it was originally submitted.

Nor were the members independent of the issue. At least 6 have published papers about statin side-
effects: these included an undeclared paper** by the chair claiming statins cause cancer in the
elderly and a paper® by another member claiming that statins cause an excess risk of cataract about
as large as the reductions in vascular events (both published in the BMJ and both refuted by the
randomised trial evidence®), and another undeclared paper®’ by a panel member that made similar
claims about the efficacy of statins to those made in the Abramson paper (as did the paper® by the
panel’s chair).

Moreover, at least one panel member (Furberg) had been paid for litigation work related to statin

4939 which has not yet been declared, and he had also published an undeclared paper® in the

therapy
BMJ in September 2013 about clinical practice guidelines for statins and other treatments which

involved Abramson®? as a collaborator (see below for an additional conflict of interest related to that
paper).

This information was not fully disclosed by the BMJ in its widely publicised statements, including in
the description of the panel members on its website. When the panel’s report was published some
more, but not all, of these potential conflicts of interest were declared. We would invite your views
as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct (including articles 17. 1 and 17.2).

BMJ links to public statements in support of its own position

By virtue of its position, the BMJ is able to exert considerable influence over the manner and context
in which events are presented. It has a clear responsibility to its readers and members of the public
at large to present matters of significant public health concern in a balanced and objective manner.

The “Timeline of events” on the BMJ's website highlights a letter®® signed by about 500 people,
which called on the BMJ and its panel not to retract these articles, as supportive of the BMJ’s
approach. What is not made clear, however, is that a journalist (Jeanne Lenzer) who is paid to work
for the BMJ®* was involved in coordinating that letter and that she had attempted to have it
published® in another medical journal without making her BMJ links known.

Nor has it been made clear that that journalist was a co-author of the September 2013 BMJ paper®
(see above) about the development of guidelines for statin therapy (and other treatments), in which

5


http://www.ndph.ox.ac.uk/about/independent-statins-review-panel-terms-of-reference-_-the-bmj-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/final-report-of-the-independent-panel-310714-1-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/final-report-of-the-independent-panel-310714-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/final-report-of-the-independent-panel-310714-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/independent-statins-review-panel-terms-of-reference-_-the-bmj-2.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/285-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-42.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/randomised-trial-evidence
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/randomised-trial-evidence
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/47.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/285-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy/link-46.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/clinical-practice-guidelines.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/supportive-letters.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-screen-grab-jeanne-lenzer.jpg/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-screen-grab-jeanne-lenzer.jpg/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r35_jeanne-lenzer-email.pdf
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r35_jeanne-lenzer-email.pdf
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/clinical-practice-guidelines-54.pdf/@@download

Abramson himself is listed as a collaborator®’, with a member (Furberg) of the BMJ’s review panel
that was considering whether to retract the paper by Abramson et al.

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct
(including articles 17.1 and 17.2).

Inaccurate statements about materials posted with the review panel report

Both the review panel’s report and the Editor’s accompanying editorial state unequivocally that the
BMJ has put all of the materials submitted to the panel on its website alongside the panel’s report
(as had been stated>® would be done at the beginning of the process). In particular, the Editor wrote
>%: “As part of our commitment to transparency, all documents submitted to and produced by the

panel are published online (thebmj.com/statins)” [emphasis added].

Unfortunately, that statement is inaccurate.

Malhotra and others sent a letter on 19 June 2014 to NICE and the Secretary of State for Health (and
the media) in which they made a number of claims about the safety of statins. It is clear that the BMJ

70 on the review

considers that letter to be relevant since it refers to it in its “Timeline of events
panel section of its website. However, a detailed submission to the review panel®! describing serious
errors in that letter, and their relevance to the panel’s review, has not been put on the BMJ’s

website.

This omission has been drawn to the attention of the BMJ’s Editor and the chair of her panel. They
have, however, refused® both to have the submission put with the report and to provide any
reasons for not doing so, despite it having been pointed out® that this action is entirely inconsistent
with their explicit statements that all of the submitted materials have been put on the website with
the report.

Moreover, by drawing attention to the letter to NICE by Malhotra and his colleagues, the BMJ is

propagating the misinformation that it contains despite the serious errors in it having been drawn to
the attention of the Editor. [Note: The Lancet has now published a peer-reviewed letter®, along with
supporting materials®, describing the extent of these errors and their significance for public health.]

In addition, the BMJ redacted other material that had been submitted to it, in what it put alongside
the panel report, for what it asserts are legal reasons®. In one particular case, the BMJ has redacted
the following statement from the letter submitted®’” by Professor Eugene Braunwald, Distinguished

Hersey Professor of Medicine at Harvard Medical School:

“I am deeply disturbed by these two papers, particularly the paper by Abramson et al. | believe
very strongly in the “free speech rights” in the First Amendment of the Constitution of the United
States and | do not support censorship of any kind, especially in science which often advances as a
result of controversy. However, it is well understood that this amendment does not give anyone
the right to falsely shout “Fire” in a crowded room.”

The argument that redaction of this statement was made on legal grounds is untenable.

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct
(including articles 14.1, 15.1 and 17.1).


http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy/link-46.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-51.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/page-6-editor-wrote.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/nice-letter.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r39_letter_to_bmj_panel_070714.pdf
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/8-august-and-12-august-emails-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/12-aug-rc-ja-cb.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/lancet-peer-review.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673614617657.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/supporting-material-for-the-lancet-letter
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/65.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-60.pdf/@@download

Request for COPE to investigate failures to comply with its Editorial Code of Conduct

This letter addresses issues of public health significance. We have set out our concerns about the

manner in which the BMJ has dealt with this matter, both during the review process and following

publication. We would now invite COPE’s views on whether its Code of Conduct for Journal Editors

has been contravened and, if so, what steps will be taken to rectify the situation.

Yours sincerely,

Jw A(M-:]"NF"G

Professor Jane Armitage, FRCP FFPH
Professor of Clinical Trials and Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

125

Professor Emily Banks, FAFPHM PhD
Professor of Epidemiology and Public Health
Australian National University, Canberra, Australia

(g, o~

Professor Sir Rory Collins, FMedSci FRCP(E)
BHF Professor of Medicine and Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

)
Professor Stephen MacMahon, FAA FMedSci

Professor of Medicine
University of Oxford, Oxford, UK

Lok and o

Professor Sir Richard Peto, FRS FMedSci
Professor of Medical Statistics and Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

Reae >

Professor Peter Sandercock, FMedSci DM
Professor of Medical Neurology
University of Edinburgh, Edinburgh, UK

2 TResged.

Professor Colin Baigent, FRCP FFPH
Professor of Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

b b8l

Professor Dame Valerie Beral, FRS FMedSci
Professor of Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

(\\\J

Professor John Danesh, FRCP DPhil
BHF Professor of Epidemiology and Medicine
University of Cambridge, Cambridge, UK

Professor Sir Mark Pepys, FRS FMedSci
Director, Wolfson Drug Discovery Unit
University College London, London, UK

Professor Neil Poulter, FMedSci FRCP
Professor of Preventive Cardiovascular Medicine
Imperial College, London, UK

Professor Robert Souhami, CBE FMedSci

Emeritus Professor of Medicine
University College London, London, UK



A?/&,M

Professor Sir Nicholas Wald, FRS FMedSci
Professor of Environmental and Preventive Medicine
Queen Mary University of London, London, UK

cc Baroness llora Finlay, President of the British Medical Association
Disclosure of interest: Some (but not all) of us have previously drawn attention to errors in the BMJ

papers by Abramson et al and by Malhotra and the letter sent to NICE by Malhotra and colleagues,
have been involved in the Cholesterol Treatment Trialists collaborative meta-analyses that were
criticised in those articles and the letter, have received research grants from pharmaceutical
companies that make statins, hold patents related to statins (e.g. genetic tests; poly-pill), and/or
have received honoraria from pharmaceutical companies for giving advice or presentations.



10.

11.
12.
13.

14.
15.

16.
17.
18.
19.

20.
21.

22.

Supporting materials attached

Abramson et al. Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ 22
October 2013

Malhotra. Saturated fat is not the major issue. BMJ 22 October 2013

Too much medicine campaign. BMJ online October 2014

Godlee. Re: recent articles on statins safety and efficacy. Email correspondence October
2013

Cholesterol Treatment Trialists’ (CTT) Collaborators. The effects of lowering LDL cholesterol
with statin therapy in people at low risk of vascular disease: meta-analysis of individual data
from 27 randomised trials. Lancet 2012

Armitage. The safety of statins in clinical practice. Lancet 2007

BCS Statins and the media survey results. British Cardiovascular Society 2014

Abramson et al. Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ 22
October 2013

Armitage. The safety of statins in clinical practice. Lancet 2007

Buettner et al. Prevalence of Musculoskeletal Pain and Statin Use. Journal of General
Internal Medicine 2008

Smeeth. Peer review comments on Abramson et al. BMJ

BMJ editor comment. BMJ editorial meeting August 2013

Huffman et al. Re: Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ
Rapid Response October 2013

Abramson et al. Authors’ reply to Huffman and colleagues. BMJ letter 26 February 2014
Zhang et al. Discontinuation of statins in routine care settings. Annals of Internal Medicine
2013

Godlee. Adverse effects of statins. BMJ editorial 15 May 2014

Smeeth. Peer reviewer response. BMJ Statins Timeline 31 May 2014

Godlee. Response to Liam Smeeth. BMJ Statins Timeline 31 May 2014

Abramson et al. Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ
correction 15 May 2014

Zhang et al. Re: Adverse effects of statins. BMJ Rapid response 28 May 2014

Turchin. Re: Request for advice regarding BMJ misrepresentations of your paper on statin-
related adverse effects. Email correspondence 16 September 2014

Godlee. Adverse effects of statins. BMJ editorial 15 May 2014



23.

24.
25.

26.

27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.

35.

36.

37.

38.
39.

40.
41.

42.

43.
44,

BMJ authors withdraw statements about adverse effects of statins. BMJ press release 15
May 2014

Collins, Godlee. Transcript of the Today programme 15 May 2014

Data supplement. Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ
2013

Abramson et al. Should people at low risk of cardiovascular disease take a statin? BMJ
original draft June 2013

Collins. Letters to Godlee. 31 March, 14 April and 25 April 2014

Macdonald. Decision on Abramson et al manuscript email correspondence 9 Aug 2013
Smeeth. Re: BMJ and statins email correspondence to Rory Collins 16 May 2014

Adverse effects of statins. BMJ correction 27 May 2014

Article usage metrics. BMJ editorial 15 May 2014

Article usage metrics. BMJ correction 27 May 2014

Collins. Letters to Godlee. 31 March, 14 April and 25 April 2014

Collins to Godlee. Re: papers for the panel considering the retraction of papers
misrepresenting the evidence of statin side effects. Email correspondence 21 May 2014
Collins to Heath. Re: papers for the panel considering the retraction of papers
misrepresenting the evidence of statin side effects. Email correspondence 30 May 2014
Collins to Chalmers, Armitage, McPherson and Godlee. Re: Statins. Email correspondence 3
July 2014

Godlee to Chalmers, Collins, Armitage, McPherson. Re: Statins. Email correspondence 7 July
2014

Godlee. Adverse effects of statins. BMJ editorial 15 May 2014

Brendel. Online comment response regarding how the independent statins review panel was
chosen. BMJ Blog 2014

Independent statins review panel terms of reference. BMJ May 2014

Report of the independent panel considering the retraction of two BMJ papers. BMJ July
2014

Report of the independent panel considering the retraction of two BMJ papers. BMJ July
2014

Independent statins review panel terms of reference. BMJ May 2014

Mangin, Sweeney and Heath. Preventative health care in elderly people needs rethinking.

BMJ 11 August 2007

10



45.

46.

47.

48.

49.
50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61.

62.
63.

Hippisley-Cox. Unintended effects of statins in men and women in England and Wales:
population based cohort study using the QResearch database. BMJ 2010

(1) CTT Collaboration. Lack of effect of lowering LDL cholesterol on cancer: Meta-analysis of
individual data from 175,000 people in 27 randomised trials of statin therapy. PLoS One
January 2012; (2) Kostis and Dobrzynski. Prevention of cataracts by statins: A Meta-analysis.
4 December 2013

Furberg. Is lower and lower better and better? A re-evaluation of the evidence from the
Cholesterol Treatments Trialists’ Collaboration meta-analysis for low-density lipoprotein
lowering. Journal of Clinical Lipidology 2012

Mangin, Sweeney and Heath. Preventative health care in elderly people needs rethinking.
BMJ 11 August 2007

Furberg. Quarterwatch team and funding sources. ISMP Quarter Watch website

Potential for conflict of interest in the evaluation of suspected adverse drug reactions, use of
Cerivastatin and risk of Rhabdomyolysis. JAMA December 2004

Furberg et al. Ensuring the integrity of clinical practice guidelines: a tool for protecting
patients. BMJ 17 September 2013

Furberg et al. Ensuring the integrity of clinical practice guidelines: a tool for protecting
patients. BMJ 17 September 2013

Timeline of events. Articles and letters published supportive of BMJ approach. BMJ online
Lenzer. Online profile. BMJ online

Lenzer. Re: open letter in support of the BMJ. Email correspondence 2014

Lenzer. Ensuring the integrity of clinical practice guidelines: a tool for protecting patients.
BMJ 17 September 2013

Abramson. Ensuring the integrity of clinical practice guidelines: a tool for protecting patients.
External guideline reviewer BMJ 2013

Independent Statins review panel terms of reference. BMJ May 2014

Godlee. Statins and the BMJ. BMJ 7 August 2014

Timeline of events. An open letter to NICE about draft guidance on Statins is published. BM J
11 June 2014

Armitage, Baigent and Collins. Letter to the Chair and Panel Members considering retraction
of papers by Abramson et al and by Malhotra. 7 July 2014

Smith. Re: Letter to BMJ Panel. Email correspondence 12 August 2014

Collins. Re: Decision not to include materials submitted to the BMJ’s panel with its report.

Email correspondence 12 August 2014

11



64. Peer reviews of Lancet letter

65. Supporting information. Annotated version by Thompson and colleagues, and links on the
CTSU (Oxford University) webpage

66. Submissions to the BMJ’s panel. BMJ

67. Braunwald. Letter to the panel showing redactions made by BMJ

12



Nuffield Department of Population Health

Richard Doll Building, Old Road Campus, Headington, Oxford OX3 7LF

UNIVERSITY OF
OXFORD Tel: +44 (0)1865 743743, Fax: +44 (0)1865 743985, email: PA@ndph.ox.ac.uk

10 June 2015

Dr Virginia Barbour
Chair of Council
Committee on Publication Ethics

Dear Dr Barbour

Comments on the BMJ’s response to COPE’s investigation
of potential breaches of its Code of Conduct by the BMJ

In light of your advice as Chair of the Committee on Publication Ethics (COPE), we wrote on 23
October 2014 to ask you to consider whether the BMJ’s Editor had breached COPE’s Code of
Conduct for Journal Editors in her handling of problems with the BMJ’s 22 October 2013 papers
by Abramson et al and by Malhotra. As summarised below, the BMJ has not provided adequate
responses to COPE with regard to the set of specific concerns that are described in our October
2014 letter (and supported by detailed background material).

Our letter raised issues of considerable public health significance. The safety of patients and the
public depends on the ability to consider the value of particular treatments based on objective
and impartial representations of the evidence. Instead, the BMJ has published claims about the
effects of statins that they were advised in advance were incorrect (and still has not corrected
them), has made statements about its processes for review that are contradicted by its own
documents, and was selective about the information that it made public.

There is good evidence that people at high risk of heart attacks and strokes have stopped their
statin therapy in the period after the BMJ’s misrepresentations. The confusion caused by the
Editor’s failure to deal promptly and properly with this issue appears to have exacerbated this
problem. The published results of extensive peer-reviewed research indicate that this reduction
in the number of high-risk patients taking statin therapy will have resulted in many having heart
attacks, strokes and vascular deaths that could have been avoided.

Given the potentially diversionary nature of the BMJ’s response, we summarise below each of
the specific examples of inappropriate editorial behaviour that we raised, the relevant part of
the BMJ’s response, and our conclusions as to breaches of COPE’s Code of Conduct. The BMJ is
widely read and influences patient care, so it is in the public interest that COPE does now make
a clear statement about the BMJ’s failure to act properly in the interests of public health.

1. Publishing incorrect side-effect claims despite being advised they were misleading

Issue raised: A peer reviewer of the paper by Abramson et al advised that “The results presented
for myopathy are misleading”, but a BMJ editor stated in an editorial meeting that “it probably
doesn’t matter too much” to publish those results even if they are wrong.



BMJ response: The BMJ justifies this course of action by claiming that the peer reviewers and
the paper’s authors disagreed, and by maintaining that the definition of myopathy is debatable
(having taken advice on this point from the paper’s authors alone). The BMJ now acknowledges
that its processes should be improved.

Our comment: It is a serious concern that the BMJ still does not consider it to be necessary to
‘fact-check’ data relating to important public health issues before their publication. Moreover,
despite the Cochrane Collaboration statin reviewers and other experts having pointed out this
error in writing to the BMJ, the Editor has still not corrected it and, indeed, continues to dispute
itis an error.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

2. Publishing a misleading “correction” of other incorrect side-effect claims

Issue raised: The BMJ published papers that misrepresented a study by Zhang et al, claiming
incorrectly that it showed that statins cause side-effects in 18-20% of patients. After a 6 month
delay, the Editor did accept that this was an error, but then published a ‘correction’ that the
peer reviewer had advised the Editor was “plain wrong” in quoting a figure of 9% for statin
adverse effects.

BMJ response: The Editor states that she amended the correction to address some of the peer
reviewer’s comment and decided to proceed with expeditious publication, rather than to seek
further peer review, because she states that the authors of the original study (i.e. Zhang et al)
had agreed with her correction.

Our comment: The Editor failed to address the peer reviewer’s chief concerns. Moreover, the
senior author of the Zhang paper has confirmed that “the BMJ correction as it was published”
was misleading. In matters of such public health significance (particularly when correcting
errors), it is surely appropriate for journal editors to make serious efforts to ensure accuracy
(e.g. by seeking additional external advice).

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

3. Publication of inaccurate editorial and media statements accompanying the published
“correction”

Issue raised: The Editor stated incorrectly in her 15 May editorial that the peer reviewers had
missed the misrepresentation of Zhang et al’s paper in the paper by Abramson et al. However,
one week beforehand, the BMJ's Analysis editor had written specifically to advise the Editor
that the peer reviewers had never been given an opportunity to review the draft of the paper
by Abramson et al that referred to Zhang et al’s report.

BMJ response: The Editor states that she did not appreciate this point in time to amend the
editorial before publication, nor when she issued an accompanying press release, and nor when
she repeated this incorrect statement on the BBC Radio 4 Today programme on the following
day. She asserts that the correction was posted “as soon as it was clear that it needed to be”.

Our comment: The Editor’s response does not address the point that she had also been asked to
check the reviewers’ comments specifically relating to the misrepresentation of Zhang et al’s
paper on at least 3 separate occasions in the months before her editorial was published. Nor



does it explain why she failed to take account of such specific advice from the Analysis editor.
Since the Editor was contacted about the error by a reviewer on the day after publication, it is
unclear why she did not feel that a correction was ‘needed’ until 11 days later, and why, when it
was eventually published, it was not given the due prominence necessary to ensure that the
medical profession and public were not misled.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

4. Inappropriate use of Abramson to review the accompanying paper by Malhotra

Issue raised: Despite being asked repeatedly in writing during March, April and May 2014 to
provide the reviewers comments for the accompanying paper by Malhotra (which repeated the
misrepresentation of the Zhang et al paper), the Editor did not do so. Only when asked yet again
to do so in July, did she make them available (i.e. after more than 3 months). It then became
apparent that the only reviewer of Malhotra’s paper was Abramson himself.

BMJ response: The BMJ now accepts that the use of Abramson as a reviewer was “not ideal”
and that such an approach should be avoided in future. The explanation given for the delay in
making the reviewer’s comments available was that it was not easy for the BMJ to extract the
comments from a pdf and to display the pdf and comments separately on its website.

Our comment: It is remarkable that the BMJ lacks the technical capacity to put a pdf on its
website more quickly than it did. However, if that truly is the case, then the decision not to
provide the reviewers’ comments more rapidly in an alternative format raises concerns. In any
case, it is clear that the peer review process was not unbiased.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

5. Questionable independence of the BMJ’s review of published errors

Issue raised: The Editor has repeatedly described as “independent” the panel that she selected
to consider retraction of the papers by Abramson et al and Malhotra, and stated that it would
include people with “no dog in the fight”. However, as described in detail in our submission
(with supporting materials), this is clearly not correct. The Chair and members of the panel were
not only not independent of the BMJ, but they were also not independent of the issue under
review (i.e. the safety of statins).

BMJ response: The Editor’s response characterises the issue of independence as relating only to
whether the panel was independent of the BMJ, and rejects accusations of bias in the selection
of panel members.

Our comment: The Editor’s response appears disingenuous. All of the panel members had close
links to the BMJ and its Editor and/or had published concerns about statin safety, so its decision
could have been predicted by the Editor with some certainty. This represents a clear example of
‘panel-stacking’, which the BMJ has correctly criticised in the context of panels writing
guidelines for drug treatment.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.



6. BMIJ links to public statements in support of its own position

Issue raised: The “Timeline of events” on the review panel section of the BMJ’s website
highlights a letter that is presented as an independent call for the BMJ and its panel not to
retract the articles. However, it was not independent of the BMJ. Instead it was coordinated by
a journalist (Jeanne Lenzer) listed on the BMJ website as a paid contributor and who was also a
co-author of a 2013 BMJ paper about statin therapy in collaboration with Curt Furberg (i.e. one
of the panel members), and with Abramson (i.e. the author of one of the papers under review
by the panel) acting as a contributor.

BMJ response: The BMJ stated that it was unaware of Lenzer’s involvement with this letter, and
does not consider Furberg’s association with Lenzer and Abramson on a paper about statin
guidelines to be a relevant conflict of interest.

Our comment: Again, the BMJ’s response appears disingenuous. These undeclared links
between Furberg, Abramson and Lenzer, and with the BMJ, represent serious conflicts of
interest. It is clear that the Editor’s assertions about the independence of this review process
and her panel are misleading.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

7. Inaccurate statements about materials posted with the review panel report

Issue raised: The Editor stated “As part of our commitment to transparency, all documents
submitted to and produced by the panel are published” on the BMJ website alongside the panel
report. This was an incorrect statement. Instead, a detailed submission relating to misleading
information about statins in a letter sent to NICE by Malhotra (who is the author of one of the
papers reviewed by the panel) was deliberately excluded. Requests for this submission to be
included on the website were refused by the BMJ’s Editor. In addition, other submitted material
had text redacted for “legal reasons”.

BMJ response: The BMJ response states that the submission was not posted on its website
because the review panel did not consider it to be relevant to its deliberations. It asserted that
it was merely following legal advice when it redacted other material.

Our comment: The fact remains that the excluded material was submitted to the panel, so it
should either have been posted along with the other submitted material or the BMJ should
have corrected its statement (which it refused to do). The Editor’s response that the excluded
submission was not relevant to the panel’s review is contradicted by the BMJ itself, which refers
explicitly to the letter to NICE from Malhotra in its “Timeline of events”.

With regard to the redaction of the following statement in the submission to the panel by
Professor Eugene Braunwald of Harvard Medical School:

“I am deeply disturbed by these two papers, particularly the paper by Abramson et al. | believe
very strongly in the “free speech rights” in the First Amendment of the Constitution of the
United States and | do not support censorship of any kind, especially in science which often
advances as a result of controversy. However, it is well understood that this amendment does
not give anyone the right to falsely shout “Fire” in a crowded room.”



it may be uncomfortable reading for the BMJ’s Editor, but the argument that its redaction is
warranted on legal grounds is untenable.

The BMJ would appear to have breached COPE’s Code of Conduct in this regard.

Conclusion: We would ask COPE now to decide whether the BMJ has contravened its Code of
Conduct for Journal Editors and, if so, to act appropriately to rectify the situation — particularly
in light of the adverse impact on public health of the confusion about statin safety caused by
the BMJ’s misrepresentation of the evidence and other failures of editorial integrity at the BMJ.

The BMJ has stated that it intends to publish its response and related material before COPE has
completed its assessment. This would not appear to be consistent with COPE’s processes.

Instead, our understanding is that it is COPE’s role to consider the original complaint, the BMJ’s
response and any further information before making a judgement about breaches of its Code of
Conduct. Equally, it is COPE’s role (not the BMJ’s) to make its conclusion public along with any

material that is relevant to the complaint.

Yours sincerely

Jw A/M\W’Q

Professor Jane Armitage, FRCP FFPH
Professor of Clinical Trials and Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

o g

Professor Dame Valerie Beral, FRS FMedSci
Professor of Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

: )

Professor John Danesh, FMed Sci FRCP
BHF Professor of Epidemiology and Medicine
University of Cambridge, Cambridge, UK

ok

Professor Sir Mark Pepys, FRS FMedSci
Director, Wolfson Drug Discovery Unit
University College London, London, UK

2 R,

Professor Colin Baigent, FRCP FFPH
Professor of Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

Sl C—

—t

Professor Sir Rory Collins, FRS FMedSci
BHF Professor of Medicine and Epidemiology
University of Oxford, Oxford, UK

SV N
Professor Stephen MacMahon, FAA FMedSci
Professor of Medicine
University of Oxford, Oxford, UK

Cckand e

Professor Sir Richard Peto, FRS FMedSci

Professor of Medical Statistics and Epidemiology

University of Oxford, Oxford, UK



o
/i ey

Professor Neil Poulter, FMedSci FRCP Professor Peter Sandercock, FMedSci DM
Professor of Preventive Cardiovascular Medicine Professor of Medical Neurology
Imperial College, London, UK University of Edinburgh, Edinburgh, UK

MW/_ AL

Professor Robert Souhami, CBE FMedSci Professor Sir Nicholas Wald, FRS FMedSci
Emeritus Professor of Medicine Professor of Environmental and Preventive Medicine
University College, London, UK Queen Mary University of London, London, UK

cc Mr Jay Lippincott, Chairman of BMJ Publishing Group
Baroness llora Finlay, President of the British Medical Association



	Letter to COPE indexed 2015 FINAL
	Response to BMJ for COPE 100615 FINAL

