
Nuffield Department of Population Health 
 

Richard Doll Building, Old Road Campus, Headington, Oxford OX3 7LF 

Tel: +44 (0)1865 743743, Fax: +44 (0)1865 743985, email: PA@ndph.ox.ac.uk 
 

________________________________________________________________________________________________ 
 

1 
 

  

 

23 October 2014 

 

Dr Virginia Barbour 

Chair of Council 

Committee on Publication Ethics  

 

 

Dear Dr Barbour 

In light of your advice as Chair of the Committee on Publication Ethics (COPE), we are writing to draw 

your attention to our concerns about editorial actions at the British Medical Journal related to its 

handling of problems with the BMJ’s 22 October 2013 papers by Abramson et al and by Malhotra.  

The BMJ’s Editor (Dr Godlee) is running a “Too Much Medicine” campaign and has indicated that 

those papers are likely to have been published in the BMJ due to that campaign. However, debates 

as to what constitutes “over-medication” (and, indeed, what constitutes under-medication) should 

be conducted on the basis of objective and impartial presentation of the scientific evidence. 

Both papers under-stated the beneficial effects of statins and greatly over-stated their side-effects 

(with one particularly glaring error already having to be withdrawn). It has been shown in large-scale 

randomised-controlled trials that effective use of statin therapy reduces the rates of vascular deaths, 

heart attacks, ischaemic strokes and revascularisation procedures (typically preventing about 60-120 

such events per 1000 patients with vascular disease treated for 5 years), with rates of side-effects 

that are comparatively low (about 5-10 adverse events per 1000 during 5 years of treatment). 

We are concerned that misrepresentations in the BMJ of the evidence on the safety and efficacy of 

statins have led to people stopping their statin therapy or not starting it. For example, in the recent 

British Cardiovascular Society survey of its members, 60% of the respondents reported that they had 

patients with clear indications for statin therapy who had stopped it due to the confusion caused by 

recent publications and related media coverage. Among patients who are at elevated risk of heart 

attacks and strokes in particular, this could be resulting in many heart attacks, strokes and vascular 

deaths that could have been avoided by the use of statin therapy. 

Consequently, given the public health implications, we are seeking advice from COPE as to whether 

the BMJ’s handling of this matter, as described below (with embedded links to supporting materials), 

has been consistent with COPE’s Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors.  

  

mailto:secretary@ctsu.ox.ac.uk
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-paper.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/malhotra-paper.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/too-much-medicine-_-the-bmj.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r3_fiona-rc-emails-30-oct-13-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673612603675.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673612603675.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673607607168.pdf/@@download
http://www.bcs.com/documents/Stains_survey_results_and_data_final_for_web_9_10.pdf


2 
 

Publishing incorrect side-effect claims despite being advised they were misleading 

In a section of their paper entitled “Myopathy”, Abramson et al misleadingly compared the 5-year 

excess with statin therapy of 0.5 per 1000 for myopathy (i.e. a severe muscle problem with a specific 

definition) in the randomised placebo-controlled trials with the excess of 53 per 1000 for muscle 

pain in the NHANES observational study (which did not assess myopathy but was instead based on 

reports of musculoskeletal pains of any severity and, crucially, had no “blinded” comparator group), 

and stated that the “increase in muscle pain is 100 times greater than that reported in clinical trials”. 

In commenting on that claim prior to publication, one peer reviewer (Smeeth) stated:  “The results 

presented for myopathy are misleading [our emphasis]. NHANES focused on ascertaining symptoms 

from people exposed to statins. Muscle pain is incredibly common in the general population and is 

thus incredibly common among people both treated and not treated with statin. In the randomised 

Heart Protection Study, almost one third of people in both arms (i.e. including the placebo arm) 

complained of muscle pain and the effect estimate was 0.99 (95% CI 0.95 to 1.03).” 

Despite this clear warning, a BMJ editor is recorded as saying in an editorial meeting: “Smeeth’s 

review hints they may have overstated harms. Still it probably doesn’t matter too much [emphasis 

added]. If they have got it wrong people can say so in the RRs [Rapid Responses]”. However, when 

Cochrane Collaboration statin trial reviewers, and others, pointed out this error in Rapid Response 

letters, the BMJ allowed Abramson et al to repeat their misleading claim instead of correcting it.  

It is of concern that an editor at the BMJ would suggest that it does not matter to publish misleading 

information, and raises questions about standards for which the Editor is responsible (in accordance 

with articles 1.1 and 8.1 in COPE’s code of conduct). Moreover, the BMJ has still not corrected this 

error (which is entirely distinct from the partially corrected error in both the Abramson et al and 

Malhotra papers that related to a paper by Zhang et al: see below). 

We would invite your views as to whether this contravenes COPE’s Code of Conduct, including 

articles 1.1, 1.6, 1.8, 8.1 and 12 (“Ensuring the integrity of the academic record: 12.1 Errors, 

inaccurate or misleading statements must be corrected promptly and with due prominence”.) 

Publishing a misleading “correction” of other incorrect side-effect claims 

The papers by Abramson et al and by Malhotra both misrepresented the report of an observational 

study by  Zhang et al by claiming that it showed that side-effects were caused by statins in 18-20% of 

patients who took them. However, the evidence in the Zhang paper does not support these alleged 

rates of side-effects, and Zhang and his co-authors did not conclude that it did so. 

After a considerable delay, the Editor accepted that this had been an error, but she then drafted and 

published a “correction” on 15 May 2014 that was itself not correct. 

In her accompanying editorial, the Editor states “The text of the correction, which includes a further 

interpretation of Zhang and colleagues data, has been peer reviewed”. However, a peer reviewer 

(Smeeth) made it clear in his advice (provided on 9 May) that he did not agree with the proposed 

correction: “undertaken a new misleading calculation to come up with a figure of 9%… interpreting 

this as being the people who had side effects caused by statins is plainly wrong [emphasis added].” 

http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-paper-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/jane-armitage.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r10-buettner.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson_review_2-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-rapid-response-huffman-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/abramson-rapid-response-to-huffman.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/0000605-201304020-00004.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-g3306-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-smeeth-1.pdf/@@download


3 
 

The Editor did not accept the peer reviewer’s advice, saying: “… I sent the text of the correction to 

Zhang et al, and they have come back saying they are happy with the interpretation placed on their 

data in the correction, so I propose to leave the 9% figure as it stands”. The published correction 

states: "The correct interpretation of the data, as confirmed to The BMJ by Zhang et al [emphasis 

added], is as follows… 9% of the study population having possibly discontinued statin therapy as a 

consequence of statin related events rather than the 18% cited”. 

However, following publication of the correction and the Editor’s accompanying editorial, Zhang et 

al submitted a Rapid Response letter to the BMJ that was published on 28 May. That letter forcefully 

reiterates that “The goal of our study was never to establish the rate of adverse reactions caused by 

statins, which would be impossible using the tools we employed”.  In subsequent correspondence, 

the senior author of the Zhang et al paper has written “when we read the BMJ correction as it was 

published [our emphasis], we wrote a letter in an attempt to further clarify any misconceptions”. 

We would invite your views as to whether the manner in which this process of peer review was 

conducted, and the manner in which the subsequent checking with the authors of the paper was 

conducted, contravenes COPE’s Code of Conduct (including articles 1.6, 7.1, 8.1 and 17.1). 

Publication of inaccurate editorial and media statements accompanying the published “correction” 

In the same editorial (15 May 2014), the BMJ’s Editor stated that “Abramson and colleagues’ article 

was submitted and peer reviewed…The initial submission reported that Zhang and colleagues found 

that ‘18% of statin treated patients had discontinued therapy because of statin related events’. This 

was a misreading of Zhang and colleagues’ data that was not picked up by the peer reviewers...”. 

(This claim was repeated in the BMJ’s press release and on the BBC Radio 4 Today programme.) 

However, this account is inaccurate (and, indeed, the BMJ’s editorial team had advised the Editor 

prior to publication that the peer reviewers had not seen the text containing this error: see below).  

The Editor refers explicitly to the initial submission in her editorial when she asserts that the peer 

reviewers missed the misrepresentation of the Zhang paper. However, it is clear from the materials 

posted on the BMJ’s website that the paper by Zhang et al was not referred to in the original draft of 

the paper by Abramson et al that had been peer reviewed (and so, of course, the peer reviewers 

could not have picked up the misrepresentation of the paper, which was added at a later stage).  

This error is a matter of considerable concern, especially since the Editor had been asked specifically 

in letters that were sent to her on 31 March, 14 April and 25 April 2014 to check the peer reviewers’ 

comments with regard to the misrepresentation of Zhang et al’s paper in particular.  

Furthermore, the Editor was informed by the BMJ’s analysis editor on 8 May (i.e. a week before the 

editorial was published) that the reviewers had not seen the revised draft of the paper by Abramson 

et al that referenced the Zhang paper:  “the incorrect fact…seems to have been inserted at the final 

stage of editing… This has two implications, firstly that the peer reviewers did not scrutinise the 18% 

fact in particular and they may well have picked this out as erroneous… not re-reviewed externally”. 

This failure to provide an accurate account was then compounded by the delay in correcting the 

statement after one of the peer reviewers contacted the Editor about it, immediately following its 

publication, on 16 May 2014. A correction was only put on the BMJ website on 27 May, when most 

http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp14-statins-timeline-for-publication-fg-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-published-correction.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-published-correction.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/re_-adverse-effects-of-statins-_-the-bmj-zhang-et-al.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/re_-adverse-effects-of-statins-_-the-bmj-zhang-et-al.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r20_alex-turchin-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-editorial-15-may-2014-peer-review.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-press-release-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r10_transcript-of-today-programme-15-may-2014-2.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-website-zhang-et-al-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-website-zhang-et-al-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/originalabramson.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r12_letters-to-fg-31mar-to-25apr-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/sp5-pre-publication-history-for-abramson-et-al-1-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r14_liam-smeeth-email-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/27-may-bmj-corrections-1.pdf/@@download


4 
 

of the people who were going to read the editorial (including the media) had already done so and, 

consequently, would not have been made aware that it was inaccurate. [Note: The editorial was 

accessed over 24,000 times during May, whereas the correction only 1600 times by the end of June.] 

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct, 

including article 8.1 (“should take all reasonable steps to ensure the quality of the material they 

publish”) and article 12.1 (“errors, inaccurate or misleading statements must be corrected promptly 

and with due prominence”). 

Inappropriate use of Abramson to review the accompanying paper by Malhotra 

The papers by Abramson et al and by Malhotra published on 22 October 2013 both misrepresented 

the paper by Zhang et al in the same way by mistakenly saying that it showed that side-effects were 

caused by statins in 18-20% of patients who took them. It eventually emerged that Malhotra’s paper 

had been reviewed by Abramson himself, which would seem to be quite irregular.  

The reviewers’ comments for both papers had been sought repeatedly in letters sent during March 

and April 2014, but whereas the peer reviewers’ comments for the paper by Abramson et al were 

made available on the BMJ’s website when corrections for both papers were published on 15 May 

2014, the peer reviewers’ comments for the Malhotra paper were not. 

The Editor was subsequently reminded on 21 May  that peer reviewers’ comments for Malhotra’s 

paper had not been made available, and her panel’s Chair was reminded again on 30 May, but they 

were still not released. It was only when a further request was made on 3 July that the reviewers’ 

comments for the Malhotra paper were made available on 7 July, after a 3 month delay. The Editor 

stated that they had not previously been made publicly available due to a “technical problem”. 

This explanation is somewhat surprising given the number of times that the Editor had been asked 

for these reviewers’ comments and reminded that they had not been made available. However, it is 

understandable that there might well have been reluctance at the BMJ to make it publicly known 

that the only reviewer of this parallel paper to the one by Abramson et al was Abramson himself. 

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct, 

including article 7.1 which requires that Editors “strive to ensure that peer review at their journal is 

fair, unbiased and timely”, as well as the Best Practice recommendation for Editors of “ensuring that 

appropriate reviewers are selected for submissions (i.e. individuals who are able to judge the work 

and are free from disqualifying competing interests)”.  

Questionable independence of the BMJ’s review of published errors 

In her editorial of 15 May 2014, the BMJ’s Editor stated that she would set up an “independent panel 

... whose members will include people with no ‘dog in this fight’…” to decide whether to retract the 

papers by Abramson et al and by Malhotra. Instead, however, not only did the Editor determine the 

terms of reference, but she also personally chose all of the panel members. 

In our view, these terms of reference were unduly limited in their scope. Although the panel’s report 

is written carefully, its conclusions as to what constitutes harmful misinformation are not easy to 

accept. The panel stresses that the two papers are "Analysis and Observation pieces" intended to 

http://www.ndph.ox.ac.uk/about/24000-views-bmj-metrics.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/1600-bmj-metrics.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-letters-r15-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-letters-r15-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/19-21-may-rc-email.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/iona-heath-30-may-2014.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r23_email-to-iain-chalmers-cc-fiona-godlee-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-34-7-july.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-independent-panel-editorial-15-may-2014-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-blogs_-the-bmj-blog-archive-the-bmj-today_-statins-and-the-bmj-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/independent-statins-review-panel-terms-of-reference-_-the-bmj-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/final-report-of-the-independent-panel-310714-1-1-1.pdf/@@download


5 
 

"provide a commentary". However, since articles of this type are typically aimed at a wide range of 

practitioners and may well be taken up by the media, it is reasonable to expect that particular care 

would be taken to avoid publication of misleading or incorrect analysis. We would question whether 

the panel has been rigorous enough in dealing with the issues, including its decision not to consider 

the adverse impact of misleading claims on patient safety. 

By any normal standards of judgment, none of the review panel members could be considered to be 

independent of the BMJ. For example, the chair and the 6 other panel members are either current or 

past members of BMJ committees (e.g. Editorial Advisory Board, Hanging Committee, Primary Care 

Advisory Panel, Ethics Committee), and the panel secretary was previously the BMJ’s Deputy Editor 

and had dealt with the paper by Abramson et al when it was originally submitted. 

Nor were the members independent of the issue. At least 6 have published papers about statin side-

effects: these included an undeclared paper by the chair claiming statins cause cancer in the elderly 

and a paper by another member claiming that statins cause an excess risk of cataract about as large 

as the reductions in vascular events (both published in the BMJ and both refuted by the randomised 

trial evidence), and another undeclared paper by a panel member that made similar claims about 

the efficacy of statins to those made in the Abramson paper (as did the paper by the panel’s chair). 

Moreover, at least one panel member (Furberg) had been paid for litigation work related to statin 

therapy which has not yet been declared, and he had also published an undeclared paper in the BMJ 

in September 2013 about clinical practice guidelines for statins and other treatments which involved 

Abramson as a collaborator (see below for an additional conflict of interest related to that paper). 

This information was not fully disclosed by the BMJ in its widely publicised statements, including in 

the description of the panel members on its website. When the panel’s report was published some 

more, but not all, of these potential conflicts of interest were declared. We would invite your views 

as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct (including articles 17. 1 and 17.2). 

BMJ links to public statements in support of its own position 

By virtue of its position, the BMJ is able to exert considerable influence over the manner and context 

in which events are presented. It has a clear responsibility to its readers and members of the public 

at large to present matters of significant public health concern in a balanced and objective manner.  

The “Timeline of events” on the BMJ’s website highlights a letter signed by about 500 people, which 

called on the BMJ and its panel not to retract these articles, as supportive of the BMJ’s approach. 

What is not made clear, however, is that a journalist (Jeanne Lenzer) who is paid to work for the BMJ 

was involved in coordinating that letter and that she had attempted to have it published in another 

medical journal without making her BMJ links known. 

Nor has it been made clear that that journalist was a co-author of the September 2013 BMJ paper 

(see above) about the development of guidelines for statin therapy (and other treatments), in which 

Abramson himself is listed as a collaborator, with a member (Furberg) of the BMJ’s review panel that 

was considering whether to retract the paper by Abramson et al. 

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct 

(including articles 17.1 and 17.2).    

http://www.ndph.ox.ac.uk/about/final-report-of-the-independent-panel-310714-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/independent-statins-review-panel-terms-of-reference-_-the-bmj-2.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/285-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-42.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/randomised-trial-evidence
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/randomised-trial-evidence
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/47.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/285-full-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy/link-46.pdf/@@downloadhttp:/www.ndph.ox.ac.uk/about/r26-r27.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/clinical-practice-guidelines.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/supportive-letters.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/bmj-screen-grab-jeanne-lenzer.jpg/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r35_jeanne-lenzer-email.pdf
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/clinical-practice-guidelines-54.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/documentation-on-litigation-work-related-to-statin-therapy/link-46.pdf/@@download


6 
 

Inaccurate statements about materials posted with the review panel report 

Both the review panel’s report and the Editor’s accompanying editorial state unequivocally that the 

BMJ has put all of the materials submitted to the panel on its website alongside the panel’s report 

(as had been stated would be done at the beginning of the process). In particular, the Editor wrote: 

“As part of our commitment to transparency, all documents submitted to and produced by the panel 

are published online (thebmj.com/statins)” [emphasis added]. 

Unfortunately, that statement is inaccurate.  

Malhotra and others sent a letter on 19 June 2014 to NICE and the Secretary of State for Health (and 

the media) in which they made a number of claims about the safety of statins. It is clear that the BMJ 

considers that letter to be relevant since it refers to it in its “Timeline of events” on the review panel 

section of its website. However, a detailed submission to the review panel describing serious errors 

in that letter, and their relevance to the panel’s review, has not been put on the BMJ’s website. 

This omission has been drawn to the attention of the BMJ’s Editor and the chair of her panel. They 

have, however, refused both to have the submission put with the report and to provide any reasons 

for not doing so, despite it having been pointed out that this action is entirely inconsistent with their 

explicit statements that all of the submitted materials have been put on the website with the report. 

Moreover, by drawing attention to the letter to NICE by Malhotra and his colleagues, the BMJ is 

propagating the misinformation that it contains despite the serious errors in it having been drawn to 

the attention of the Editor. [Note: The Lancet has now published a peer-reviewed letter, along with 

supporting materials, describing the extent of these errors and their significance for public health.] 

In addition, the BMJ redacted other material that had been submitted to it, in what it put alongside 

the panel report, for what it asserts are legal reasons. In one particular case, the BMJ has redacted 

the following statement from the letter submitted by Professor Eugene Braunwald, Distinguished 

Hersey Professor of Medicine at Harvard Medical School: 

“I am deeply disturbed by these two papers, particularly the paper by Abramson et al. I believe 

very strongly in the “free speech rights” in the First Amendment of the Constitution of the United 

States and I do not support censorship of any kind, especially in science which often advances as a 

result of controversy.  However, it is well understood that this amendment does not give anyone 

the right to falsely shout “Fire” in a crowded room.” 

The argument that redaction of this statement was made on legal grounds is untenable. 

We would invite your views as to whether this conduct contravenes COPE’s Code of Conduct 

(including articles 14.1, 15.1 and 17.1). 

Request for COPE to investigate failures to comply with its Editorial Code of Conduct 

This letter addresses issues of public health significance. We have set out our concerns about the 

manner in which the BMJ has dealt with this matter, both during the review process and following 

publication. We would now invite COPE’s views on whether its Code of Conduct for Journal Editors 

has been contravened and, if so, what steps will be taken to rectify the situation. 

http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-51.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/page-6-editor-wrote.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/nice-letter.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/r39_letter_to_bmj_panel_070714.pdf
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/8-august-and-12-august-emails-1.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/12-aug-rc-ja-cb.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/lancet-peer-review.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/piis0140673614617657.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/supporting-material-for-the-lancet-letter
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/65.pdf/@@download
http://www.ndph.ox.ac.uk/about/link-60.pdf/@@download


7 
 

Yours sincerely, 

                                            
Professor Jane Armitage, FRCP FFPH Professor Colin Baigent, FRCP FFPH 

Professor of Clinical Trials and Epidemiology Professor of Epidemiology 

University of Oxford, Oxford, UK University of Oxford, Oxford, UK 

                                                                 
Professor Emily Banks, FAFPHM PhD Professor Dame Valerie Beral, FRS FMedSci 

Professor of Epidemiology and Public Health Professor of Epidemiology 

Australian National University, Canberra, Australia University of Oxford, Oxford, UK    

                                                          
Professor Sir Rory Collins, FMedSci FRCP(E) Professor John Danesh, FRCP DPhil 

BHF Professor of Medicine and Epidemiology BHF Professor of Epidemiology and Medicine 

University of Oxford, Oxford, UK University of Cambridge, Cambridge, UK  
 

                                                    
Professor Stephen MacMahon, FAA FMedSci Professor Sir Mark Pepys, FRS FMedSci 

Professor of Medicine Director, Wolfson Drug Discovery Unit 

University of Oxford, Oxford, UK University College London, London, UK 

                                  
Professor Sir Richard Peto, FRS FMedSci Professor Neil Poulter, FMedSci FRCP 

Professor of Medical Statistics and Epidemiology Professor of Preventive Cardiovascular Medicine 

University of Oxford, Oxford, UK Imperial College, London, UK 
 

                                                           
Professor Peter Sandercock, FMedSci DM Professor Robert Souhami, CBE FMedSci 

Professor of Medical Neurology Emeritus Professor of Medicine 

University of Edinburgh, Edinburgh, UK University College London, London, UK   

 

                                                         
Professor Sir Nicholas Wald, FRS FMedSci  

Professor of Environmental and Preventive Medicine  

Queen Mary University of London, London, UK 

 

cc  Baroness Ilora Finlay, President of the British Medical Association 



8 
 

Disclosure of interest: Some (but not all) of us have previously drawn attention to errors in the BMJ 

papers by Abramson et al and by Malhotra and the letter sent to NICE by Malhotra and colleagues, 

have been involved in the Cholesterol Treatment Trialists collaborative meta-analyses that were 

criticised in those articles and the letter, have received research grants from pharmaceutical 

companies that make statins, hold patents related to statins (e.g. genetic tests; poly-pill), and/or 

have received honoraria from pharmaceutical companies for giving advice or presentations. 

 


